Langkau ke kandungan utama

AKTIVITI : Sesi Dialog JTMK Bersama Pihak Unit ICT PMS...

Pada 6 Mac yang lalu,satu sesi dialog telah diadakan antara pelajar dan kakitangan JTMK bersama pihak Unit ICT PMS. Dialog ini merupakan satu sesiyang digunakan bagi menjelaskan beberapa perkara yang berlaku di  JTMK, terutamanya makmal JTMK.

Program dimulakan dengan bacaan doa oleh En. Abdullah Azraai. Ketua Jabatan JTMK, Pn. Harzulaili menyampaikan ucapan aluan, beserta beberapa pengumuman yang telah ditetapkan. Kemudian, majlis diteruskan dengan ucapan dari Ketua Unit ICT, Pn. Azuen. Dan program diakhiri dengan sesi dialog pelajar bersama wakil JTMK dan UICT.

Berikut adalah antara hasil dialog dan juga gambar yang sempat dirakam sepanjang program.






















BIL.
ISU - ISU
1.
WAKIL DARIPADA DNS 6 A

SOALAN 1
Mengapa kami (pelajar) tidak dibenarkan membawa masuk Komputer Peribadi ke Makmal Komputer ?

JAWAPAN :
1. Komputer telah disediakan untuk kegunaan P&P.
2. Untuk mengurangkan risiko barang hilang di Makmal Komputer.
3. Untuk memupuk sifat bertanggungjawab terhadap Komputer yang telah disediakan.

SOALAN 2
Komputer di dalam Makmal Komputer banyak yang rosak, bagaimana kami hendak menggunakannya?

JAWAPAN :
1.  Pihak UICT tidak menerima laporan kerosakan Komputer. Oleh itu, pelajar perlu mengisi Borang Laporan Kerosakan yang disediakan di dalam Makmal Komputer sekiranya terdapat Komputer yang rosak.
2.  Tempoh penyelenggaraan adalah 3 hari dari tarikh laporan dibuat.

2.
WAKIL DARIPADA EIP 3 A

SOALAN 1
Bagaimana dengan Komputer yang tiada ‘software’ untuk digunakan?

JAWAPAN :
‘Software’ pada Makmal Komputer akan diinstall mengikut kurikulum yang diberi oleh pensyarah.

SOALAN 2
Mengapa pelajar tidak dapat menggunakan WIFI pelajar?

JAWAPAN :
Politeknik telah menerima 100mb  dan 20mb dibahagikan untuk wifi pelajar iaitu di asrama, wakaf HEP, wakaf JRKV dan Kafeteria.

SOALAN 3
Mengapa pelajar tidak dapat membuka You tube?

JAWAPAN :
You tube telah pun dibuka untuk digunakan. Berkemungkinan Komputer Peribadi pelajar mempunyai masalah teknikal / proxy yang disetting sendiri oleh pelajar.
3.
WAKIL DARIPADA EIP 1 A

SOALAN 1
Apakah prosedur untuk menginstall ‘software’ dalam Komputer?

JAWAPAN :
Pihak UICT sahaja yang boleh menginstall ‘software’.
Pelajar tidak dibenarkan menginstall ‘software’ sendiri dalam Komputer di Makmal
Komputer.

4.
WAKIL DARIPADA DIP 2 B

SOALAN 1
Kebanyakkan Komputer dilabelkan ‘ROSAK’ tetapi masih belum dibaiki.

JAWAPAN :
Sekiranya kerosakkannya adalah major, pihak UICT perlu menghantar laporan kerosakkan ke Syarikat DELL untuk dibaiki. Jadi, ianya akan mengambil masa yang lama untuk dibaiki.

5.
WAKIL DARIPADA DNS 5 B

SOALAN 1
Bagaimana kami (pelajar) hendak menggunakan Komputer kerana terdapat banyak Komputer yang rosak di Makmal Kabel Rangkaian 1?

JAWAPAN :
Pihak UICT akan terus membaikinya sekiranya kerosakan adalah sedikit dan mudah untuk dibaiki.

SOALAN 2
Komputer di Makmal Komputer  mempunyai Virus yang banyak. Semua data telah dimasuki virus menyebabkan data hilang.

JAWAPAN :
Antivirus telah diinstall.

6.
WAKIL DARIPADA DIP 3 B

SOALAN 1
Bilangan Komputer yang sedikit di Makmal Hypermedia 1 sehingga kami terpaksa berkongsi Komputer untuk menyiapkan tugasan.

JAWAPAN
Pensyarah boleh menggunakan Makmal Komputer yang lain sekiranya terdapat kekosongan.

SOALAN 2
Tetikus dan Keyboard tiada di dalam Makmal Komputer

JAWAPAN :
Tetikus dan Keyboard perlu minta pada Penyelia Makmal atau Pensyarah Kursus.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AKTIVITI : Techcreavery Innovation Challange 2015...

Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) dengan kerjasama Malaysia Development Corportion (MDeC) telah menganjurkan TechCreavery Innovation Challange 2015 pada 12 dan 13 Oktober 2015 yang lalu. Program yang menghimpunkan projek akhir pelajar dari seluruh politeknik yang terlibat ini telah diadakan di MDeC, Cyberjaya. Pertandingan dimulakan dengan peringkat saringan yang telah diadakan melalui Youtube. Peserta dari seluruh politeknik perlu menyediakan video berkenaan projek mereka dan dimuat naik ke Youtube sebelum 3 Oktober 2015 untuk sesi penilaian. JTMK PMS telah memilih 4 kumpulan terbaik untuk menyertai program ini. Keempat-empat kumpulan ini telah berjaya melepasi sesi kelayakan melalui Youtube, dan sekaligus layak ke peringkat separuh akhir yang diadakan pada 12 Oktober 2015.  Senarai peserta separuh akhir mengikut kategori Beberapa aktiviti telah disediakan sepanjang program seperti kursus dan bengkel. JTMK PMS diwakili oleh 4 kumpulan pelajar semester akhir yang mem...

AKTIVITI : Majlis Perasmian Bilik Gerakan Kelab Teknologi Maklumat...

Pada 13 November 2018, Tuan Pengarah telah dijemput untuk merasmikan Bilik Gerakan Kelab Teknologi Maklumat (KTM). Bilik ini akan menjadi pusat gerakan utama bagi KTM. Tuan Pengarah telah menyempurnakan gimik pelancaran pada majlis tersebut. Majlis turut dihadiri Ketua jabatan, Ketua Program dan para pensyarah.

PENGUMUMAN : Senarai Nama Wakil Ke Hari Inovasi & Pelajar Yang Perlu Bentang Semula Projek...

Perhatian kepada pelajar DIP6, QIP6, & DIP5. Pihak JTMK telah memilih kumpulan dari kursus F5228 Project & FP621 Programming Project untuk mewakili JTMK ke Pertandingan Projek Akhir Pelajar sempena Hari Inovasi PMS 2012. Pihak penganjur telah menetapkan hanya 5 wakil dari setiap jabatan yang akan bertanding. Berikut adalah senarai nama pelajar yang terpilih ; Sehubungan dengan itu, satu sesi taklimat ringkas akan diadakan kepada pelajar yang terpilih. Berikut adalah maklumat bagi sesi taklimat tersebut; Tarikh   :  05 / 11 / 2012 Masa    :  3.30 petang Tempat :  Pejabat JTMK Setiap pelajar yang terpilih WAJIB hadir ke sesi taklimat kerana pertandingan akan diadakan pada 7 November 2012. Selain itu, pihak JTMK juga telah membuat keputusan untuk memanggil semula 9 kumpulan untuk membuat pembentangan semula projek mereka. Sesi pembentangan semula juga akan diadakan pada 07 November 2012. Berikut adalah senarai nama kumpulan yang...