Langkau ke kandungan utama

PENGUMUMAN : Maklumat Pilihanraya MPP...


NOTIS PEMBERITAHUAN PILIHAN RAYA
PILIHANRAYA JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR
POLITEKNIK TAHUN 2015

Calon Exco Majlis Perwakilan Pelajar dikehendaki bagi tahun 2015.  Oleh itu, semua pelajar adalah dialu-alukan untuk menawarkan diri sebagai calon Pilihanraya Kampus.


MAKLUMAT PILIHAN RAYA

Ø PENYIARAN NOTIS PILIHANRAYA
TARIKH   : 27 NOVEMBER 2014 (KHAMIS)               

Ø PENAMAAN CALON
TARIKH   : 17 DISEMBER 2014 (RABU)               
TEMPAT : RUANG KAFETARIA (ASRAMA)
MASA     : 9.00 PAGI – 4.30 PETANG
·       Terdiri daripada 3 Orang (Calon, Pencadang, Penyokong)

Ø PENGUMUMAN CALON LAYAK BERTANDING DAN AKTIVITI BERKEMPEN                
TARIKH   : 22-29 DISEMBER 2014
TEMPAT : SEKITAR KAMPUS PMS
MASA     : 8.00 PAGI - 11.00 MALAM

Ø TARIKH MENGUNDI               
TARIKH   : 30 DISEMBER 2014 (SELASA)
TEMPAT : DEWAN BESAR
MASA     : 8.00 PAGI – 1.00 PETANG

Ø PENGUMUMAN KEPUTUSAN PILIHANRAYA              
TARIKH   : 30 DISEMBER 2014 (SELASA)
TEMPAT : DEWAN BESAR
MASA     : 4.30 PETANG




KERUSI

Kerusi yang dipertandingkan terbahagi kepada KERUSI UMUM dan KERUSI JABATAN. KERUSI UMUM akan dipilih oleh semua pelajar politeknik. Bilangan KERUSI UMUM adalah sebanyak tujuh (7) kerusi, seperti berikut:-

i)                   Yang Di Pertua (1 kerusi)
ii)                Naib Yang Di Pertua (2 kerusi)
iii)              Setiausaha Kehormat (1 kerusi)
iv)              Naib Setiausaha Kehormat (1 kerusi)
v)                 Bendahari Kehormat (1 kerusi)
vi)              Naib Bendahari Kehormat (1 kerusi)

KERUSI JABATAN akan dipilih oleh pelajar Jabatan Akademik masing-masing sahaja. Bilangan KERUSI JABATAN yang dipertandingkan adalah sebanyak 3 buah kerusi bagi setiap Jabatan Akademik, yang akan mengisi kerusi-kerusi Biro seperti berikut :-


i)                   Biro Akademik dan Latihan
ii)                Biro Multimedia dan Penerbitan
iii)              Biro Sukan dan Rekreasi
iv)              Biro Kerohanian & Moral
v)                 Biro Perpaduan & Integrasi
vi)              Biro Kebajikan & Sosial
vii)            Biro Kebudayaan & Warisan
viii)         Biro Komunikasi Korporat
ix)              Biro Perhubungan & Pengantarabangsaan
x)                 Biro Sahsiah & Disiplin




Borang-borang penamaan calon boleh diperolehi di Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Jabatan Akademik. (Borang Penamaan calon yang telah lengkap diisi perlu            di hantar ke Pusat Penamaan Calon pada hari penamaan calon.                      Syarat-syarat yang perlu dipenuhi oleh setiap calon yang ingin bertanding dalam Pilihanraya Kampus adalah seperti berikut:-

1.     Calon menyediakan seorang pencadang dan seorang penyokong yang terdiri daripada pelajar yang tidak bertanding.

2.     Setiap calon dikehendaki membayar deposit sebanyak RM 20.00 sahaja.

3.     Hanya pelajar yang berdaftar sepenuh masa sahaja boleh dicalonkan untuk bertanding dalam pilihanraya Majlis Perwakilan Pelajar.

4.     Pelajar semester Satu (1) program Diploma yang belum pernah menduduki peperiksaan pertama di mana-mana Politeknik tidak dibenarkan menjadi calon.

5.     Pelajar semester Satu (1) lepasan Sijil institusi Kemahiran dibenarkan menjadi calon dengan mengambil kira HPNM tidak kurang dari 3.00.

6.     HPNM pelajar Diploma Politeknik tidak kurang daripada 2.75.

7.     Pelajar yang tidak mengikuti pengajian di dalam kampus dalam tempoh masa setahun (Latihan Industri atau sebagainya) tidak digalakkan menjadi calon.

8.     Pelajar yang sedang menunggu keputusan perbicaraan tatatertib atau sedang menunggu perbicaraan tatatertib tidak layak bertanding.


                                                           
PERATURAN KEMPEN

I)                   Tempoh Berkempen akan ditetapkan dan dimaklumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Raya Kampus Politeknik.
II)                Calon-calon diberi peluang berucap selewat-lewatnya jam 11.00 malam.
III)              Calon-calon dan wakilnya dilarang membuat kecaman peribadi terhadap
Individu perseorangan. Tidak menyentuh isu-isu sensitif yang boleh mengancam keselamatan Negara.

IV)             Bahan kempen dan risalah hendaklah mendapat kebenaran dari Jawatankuasa Pilihan Raya.

V)                Poster hanya boleh digantung sahaja di mana-mana kawasan kampus.

VI)             Calon wajib menurunkan semua poster dan membersihkan kawasan kempen dalam tempoh 24 jam selepas keputusan diumumkan. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan wang pertaruhan tidak dipulangkan dan dikenakan tindakan tatatertib.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AKTIVITI : Digital Innovation & Creativity Exibition 2018 (DICE2018)...

JTMK telah menganjurkan Digital innovation & Creativity Exibition 2018 (DICE2018). DICE merupakan projek yang dianjurkan bagi membolehkan para pelajar kursus DFT6014 INTEGRATED PROJECT membentangkan produk bagi projek akhir mereka. DICE 2018 telah diadakan pada 27 September 2018 di Tingkat 1, Perpustakaan Siber PMS.DICE perupakan penjenamaan semula Program Pembentangan Projek Akhir Pelajar (sebelum ini dikenali sebagai ITEX).

Setiap kumpulan pelajar akan dinilai oleh 2 orang panel. Panel pertama adalah pensyarah JTMK sendiri. Manakala panel kedua adalah panel yang dijemput khas daripada industri dan universiti. Panel yang dijemput adalah;





Dr. Mohd Hazeli Bin Mohamed ZabilPensyarah Kanan Kejuruteraan Perisian, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)Wakil IEEE Malaysia Society, Computer ChapterEn. Mutahir Bin Mohamed AriffPensyarah Jabatan Grafik & Multimedia, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)Muhammad Shakirin Bin Samin Wakil syarikat Amtis Solution Sdn. Bhd.Rakan Industri JTMK PMS

AKTIVITI : Kejayaan JTMK PMS Di Pertandingan Inovasi...

JTMK PMS telah menyertai 2 pertandingan inovasi yang melibatkan projek akhir pelajar pada Mac dan Mei. Kedua-dua penyertaan ini telah menghasilkan keputusan yang cukup cemerlang.

I-Compex 2017
Program  :  National Innovation and Invention Competition through Exhibition 2017 (I-COMPEX)
Tarikh     :  22-23 Mac 2017
Tempat    :  Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (POLIMAS), Jitra, Kedah
Peserta    :
Produk : iCar Lock           Pelajar :
                   1) Umi Amira Azhar (DIP)
                   2) Nur Zafira Jamil (DIP)
          Penyelia : Pn. Roziyaliney Muhammad Produk : iHomestay           Pelajar :
                   1) Umi Amira Azhar (DIP)
                   2) Nurzarinah Zakaria (DIP)
          Penyelia : Cik Rafizah Ab Rahman Produk : Light LED Controler (LiLeC)           Pelajar :
                   1) Noor Diana Zolkeple (DNS)
                   2) Mazmie fairuza syahira binti azmi (DNS)
                   2) Shaza Athirah Mohd Isa (DNS)
          Penyelia : Pn.Nik Khairul Bar…

AKTIVITI : Pembentangan Proposal Projek Akhir Pelajar...

Pada 20 Ogos yang lalu, telah diadakan sesi pembentangan proposal projek akhir pelajar bagi kursus FP521 Project Analysis & Design dan FN521 Network Project Analysis & Design. Kira-kira 54 kumpulan pelajar DIP dan DNS terlibat dengan pembentangan ini.

Berikut adalah antara gambar yang sempat dirakamkan sepanjang sesi pembentangan berlangsung;