Langkau ke kandungan utama

PENGUMUMAN : Maklumat Pilihanraya MPP...


NOTIS PEMBERITAHUAN PILIHAN RAYA
PILIHANRAYA JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR
POLITEKNIK TAHUN 2015

Calon Exco Majlis Perwakilan Pelajar dikehendaki bagi tahun 2015.  Oleh itu, semua pelajar adalah dialu-alukan untuk menawarkan diri sebagai calon Pilihanraya Kampus.


MAKLUMAT PILIHAN RAYA

Ø PENYIARAN NOTIS PILIHANRAYA
TARIKH   : 27 NOVEMBER 2014 (KHAMIS)               

Ø PENAMAAN CALON
TARIKH   : 17 DISEMBER 2014 (RABU)               
TEMPAT : RUANG KAFETARIA (ASRAMA)
MASA     : 9.00 PAGI – 4.30 PETANG
·       Terdiri daripada 3 Orang (Calon, Pencadang, Penyokong)

Ø PENGUMUMAN CALON LAYAK BERTANDING DAN AKTIVITI BERKEMPEN                
TARIKH   : 22-29 DISEMBER 2014
TEMPAT : SEKITAR KAMPUS PMS
MASA     : 8.00 PAGI - 11.00 MALAM

Ø TARIKH MENGUNDI               
TARIKH   : 30 DISEMBER 2014 (SELASA)
TEMPAT : DEWAN BESAR
MASA     : 8.00 PAGI – 1.00 PETANG

Ø PENGUMUMAN KEPUTUSAN PILIHANRAYA              
TARIKH   : 30 DISEMBER 2014 (SELASA)
TEMPAT : DEWAN BESAR
MASA     : 4.30 PETANG




KERUSI

Kerusi yang dipertandingkan terbahagi kepada KERUSI UMUM dan KERUSI JABATAN. KERUSI UMUM akan dipilih oleh semua pelajar politeknik. Bilangan KERUSI UMUM adalah sebanyak tujuh (7) kerusi, seperti berikut:-

i)                   Yang Di Pertua (1 kerusi)
ii)                Naib Yang Di Pertua (2 kerusi)
iii)              Setiausaha Kehormat (1 kerusi)
iv)              Naib Setiausaha Kehormat (1 kerusi)
v)                 Bendahari Kehormat (1 kerusi)
vi)              Naib Bendahari Kehormat (1 kerusi)

KERUSI JABATAN akan dipilih oleh pelajar Jabatan Akademik masing-masing sahaja. Bilangan KERUSI JABATAN yang dipertandingkan adalah sebanyak 3 buah kerusi bagi setiap Jabatan Akademik, yang akan mengisi kerusi-kerusi Biro seperti berikut :-


i)                   Biro Akademik dan Latihan
ii)                Biro Multimedia dan Penerbitan
iii)              Biro Sukan dan Rekreasi
iv)              Biro Kerohanian & Moral
v)                 Biro Perpaduan & Integrasi
vi)              Biro Kebajikan & Sosial
vii)            Biro Kebudayaan & Warisan
viii)         Biro Komunikasi Korporat
ix)              Biro Perhubungan & Pengantarabangsaan
x)                 Biro Sahsiah & Disiplin




Borang-borang penamaan calon boleh diperolehi di Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Jabatan Akademik. (Borang Penamaan calon yang telah lengkap diisi perlu            di hantar ke Pusat Penamaan Calon pada hari penamaan calon.                      Syarat-syarat yang perlu dipenuhi oleh setiap calon yang ingin bertanding dalam Pilihanraya Kampus adalah seperti berikut:-

1.     Calon menyediakan seorang pencadang dan seorang penyokong yang terdiri daripada pelajar yang tidak bertanding.

2.     Setiap calon dikehendaki membayar deposit sebanyak RM 20.00 sahaja.

3.     Hanya pelajar yang berdaftar sepenuh masa sahaja boleh dicalonkan untuk bertanding dalam pilihanraya Majlis Perwakilan Pelajar.

4.     Pelajar semester Satu (1) program Diploma yang belum pernah menduduki peperiksaan pertama di mana-mana Politeknik tidak dibenarkan menjadi calon.

5.     Pelajar semester Satu (1) lepasan Sijil institusi Kemahiran dibenarkan menjadi calon dengan mengambil kira HPNM tidak kurang dari 3.00.

6.     HPNM pelajar Diploma Politeknik tidak kurang daripada 2.75.

7.     Pelajar yang tidak mengikuti pengajian di dalam kampus dalam tempoh masa setahun (Latihan Industri atau sebagainya) tidak digalakkan menjadi calon.

8.     Pelajar yang sedang menunggu keputusan perbicaraan tatatertib atau sedang menunggu perbicaraan tatatertib tidak layak bertanding.


                                                           
PERATURAN KEMPEN

I)                   Tempoh Berkempen akan ditetapkan dan dimaklumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Raya Kampus Politeknik.
II)                Calon-calon diberi peluang berucap selewat-lewatnya jam 11.00 malam.
III)              Calon-calon dan wakilnya dilarang membuat kecaman peribadi terhadap
Individu perseorangan. Tidak menyentuh isu-isu sensitif yang boleh mengancam keselamatan Negara.

IV)             Bahan kempen dan risalah hendaklah mendapat kebenaran dari Jawatankuasa Pilihan Raya.

V)                Poster hanya boleh digantung sahaja di mana-mana kawasan kampus.

VI)             Calon wajib menurunkan semua poster dan membersihkan kawasan kempen dalam tempoh 24 jam selepas keputusan diumumkan. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan wang pertaruhan tidak dipulangkan dan dikenakan tindakan tatatertib.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AKTIVITI : Ringkasan Aktiviti Sesi Disember 2018 (Bahagian 3)...

Berikut adalah antara aktiviti yang dijalankan oleh pihak JTMK PMS sepanjang sesi Disember 2018. .Bahagian 3. (15 Mac 2019) CSR di Tadika Pintar Al-Quran Kakitangan JTMK PMS bersama pelajar-pelajar dari Kelab Teknologi Maklumat telah menjalankan program khidmat masyarakat dengan mengecat bangunan di Tadika Pintar Al-Quran, Muadzam Shah. (20-21 Mac 2019) Technology Fun Festival 2019 Technology Fun Festival 2019 (TechFest2019) adalah program yang menggabungken beberapa aktiviti utama yang dianjurkan oleh JTMK KPMS. Antara yang berlangsung adalah E-Games, gerai jualan, zumba, dan pameran pembentangan akhir FYP (DICE).

AKTIVITI : Pembentangan Proposal Projek Akhir Pelajar...

Pada 20 Ogos yang lalu, telah diadakan sesi pembentangan proposal projek akhir pelajar bagi kursus FP521 Project Analysis & Design dan FN521 Network Project Analysis & Design. Kira-kira 54 kumpulan pelajar DIP dan DNS terlibat dengan pembentangan ini. Berikut adalah antara gambar yang sempat dirakamkan sepanjang sesi pembentangan berlangsung;

PENGUMUMAN : Peta Lalu Lintas Hari Pendaftaran Pelajar Senior Sesi Jun 2016...

Pendaftaran Pelajar Senior JTMK Sesi Jun 2016 akan diadakan pada 16 Jun 2016. Pelajar akan mendaftar kamsis di Poly Biz Mall pada sebelah pagi dan daftar pengajian di jabatan pada sebelah petang. Sehubungan itu, bagi melancarkan perjalanan lalu lintas pada hari tersebut, mohon para pelajar senior yang terlibat untuk memaklumkan pada ibu bapa yang menghantar agar mematuhi arahan lalu lintas yang telah disediakan. Keseluruhan jalan di sekitar bangunan akademik dan kamsis akan diakses secara sehala sahaja. Ibu bapa boleh meletakkan kenderaan di kawasan yang telah ditetapkan. Berikut adalah peta perjalanan semasa hari pendaftaran berlangsung; Mohon untuk dimaklumkan kepada semua pelajar senior yang akan mendaftar agar dapat melancarkan perjalanan lalu lintas pada hari tersebut.